mandag 26. mai 2014

Veteranbusstur (opprinnelig publisert 14.07.2013)

Lørdag 4. mai 2013 var jeg på veteranbuss-tur

Dette var et arrangement i regi av Facebook-gruppen "Du vet du er fra Hønefoss når......"

Vi er en gjeng, som er ganske så aktive i nevnte Facebook-gruppe, som har møttes fra tid til annen. Nettopp for å møtes utenom pc-skjermen, ansikt til ansikt, over en kopp kaffe. Vel, skulle man arrangere et slikt møte, så hadde det jo vært hyggelig om noe kunne skje også, ikke sant?
Tanken var ikke før luftet, før ideene strømmet på. Og vi har så langt hatt noen hyggelige treff.


Vi har hatt treffene våre på Kooperativen i Hønefoss

(en helt super pub - og nei, det var ikke reklame).
Ja, rent bortsett fra når vi skulle på busstur da.
Bildet derimot kan kanskje vurderes dithen, eller?? Nei, det er bare for å vise hvor det er

Vi møttes til kaffe og et stykke med Ringeriks-kringle (måtte jo være noe lokalt).


Og fylkesfotograf Bjørn Johnsen kom å viste oss bilder som var tatt av kjente fotografer. Bilder som var datert tilbake til 1865 og frem til begynnelsen av 1900-tallet.

Supervellykket :-)

Vi måtte trå til med et nytt treff på nyåret, og da var vi så heldige å få Øyvind Smith til å komme å fortelle litt om livet på Follum, arbeiderboligene, kruttverket m.m.

Også dette treffet ble meget vellykket. Han viste også en filmsnutt fra Follum, 50-tallet en gang, hvor jeg så min kjære morfar :-)

Men, det var jo veteranbuss-turen jeg skulle fortelle dere om. Prater meg jo helt bort her.

Altså, lørdag 4. mai 2013 møttes 20 stykker av oss (her var det bindende påmelding i forkant), Arrangementet ble et samarbeid med "Norsk Samferdselshistorisk Senter".

Har vært inne på Facebook-siden deres og "tyv-lånt" bilde,
men håper jeg blir tilgitt siden jeg har gitt beskjed hvor jeg har tatt det fra.

Vel, vi møtte opp en gråværs-lørdag, hvor skydekket hang tungt over Hønefoss, men vi tuslet oss nå på plass inne på konferanserommet til senteret.

Her fikk vi en flott foredrag av Erik Nordrum. Han fortalte om busser og tog, om sykler og hester og båter i distriktet vårt. Vet dere at vi har hatt utrolig stor båttrafikk på fjordene rundt om her. Vi har rett og slett vært en sjøfarts-by :-)


Etter et flott foredrag bar det ut i bussen.


Er'n ikke fin da?

Sjekk det interiøret

Jeg hadde egen utgang :-)

Vi fikk oss en kjøretur ned til sentrum, over bybrua og opp til Hen stasjon


Hvor det var mer påfyll av informasjon



og alle oppførte seg pent og lyttet til det som ble sagt



Vi fikk høre om Dampskipet Begna blant annet



Vel nede på Norsk Samferdselshistorisk senter igjen fikk vi kaffe og kake. Underveis hadde vi også hatt en spørrekonkurranse, som vi nå skulle gjennomgå svarene på. Ble ikke noe premie på meg kan man si. Flotte bøker i premie til de flinkeste. Men moro var det uansett.

Men, jeg gikk ikke tomhendt derifra. Alle som hadde deltatt på turen fikk en gave

"Toget" en bok som er skrevet av Jan Helge Østlund (lokal)

Etterpå fikk vi oss en liten tur med skifteloket "Kristoffer"





Masse å se på senteret der, og de har åpent hver lørdag formiddag i sommerhalvåret. Du finner dem ved Hønefoss stasjon, Vinterroveien 2, Hønefoss.

Og hvis du vil så gå inn å lik facebook-siden deres:

De setter stor pris på besøkende.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar