mandag 26. mai 2014

Samle-mani (opprinnelig publisert 13.08.2013)

Salt & Pepper

Noen ganger sitter jeg igjen med den følelsen av at jeg samler på alt og ingenting. Og noen ganger er det de utroligste ting som utløser en slik samle-mani.

På 70-tallet en gang så var jeg på ferie i Danmark, og selvfølgelig var vi innom LegoLand. Åhhh, det var så mye fint man kunne kjøpe, bare man hadde hatt penger til det. Men dessverre så rakk ikke lommepengene til alt og jeg skulle jo selvfølgelig ha igjen penger til is og brus og røde pølser. Men, et lite minne måtte jeg jo bare ha med fra dette stedet.


Så da falt valget på en Lego Salt & Pepper Bøsse

Noen år senere var jeg på High Chapparal i Sverige
Fine disse også, ikke sant?
Når jeg skulle flytte for meg selv første gangen, så kunne jeg jo ikke bruke disse prakteksemplarene av noen salt & pepper bøsser.
Måtte ut å handle
og fant dette søte kokke-paret
De passet utrolig godt inn på kjøkkenet mitt
I mange år så tenkte jeg egentlig ikke noe særlig på de to første settene jeg hadde kjøpt på tur. De ble pakket vekk og lå i en eske på loftet hjemme hos mine foreldre i mange år.
Men, loft må gjerne ryddes fra tid til annen, og plutselig en dag dukket de frem igjen.
De kom til heder og verdighet igjen i kjøkkenvinduet mitt.
Ei venninne kom innom meg en dag, hun hadde vært på tur.
"Jeg kjøpte disse til deg jeg" sa hun
Kjempesøte, tusen takk Britt

Så kom en trist dag, det var tid for å rydde ut av huset etter mine besteforeldre som begge hadde gått bort med noen års mellomrom.

Jeg fikk først denne lille herremannen her

og siden så kom min mor med
disse søte små

og de her

og da begynte snøballen å rulle........

Jeg har nå utvidet samlingen med

et par høner

tomater

sitroner

og noe for hesteinteresserte

*************************
... og i dag var jeg heldig å få kjøpt dama til den single herremannen
som er avbildet litt høyere opp her, på nettet,
så nå venter vi bare på at hun skal komme i taxi (les postbilen).

Alle salt & pepper bøssene har fin plass i vindusposten på kjøkkenet
(så lenge det er plass.....)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar